Een goed basis

Op onze basisschool hechten we veel waarde aan een sterke basiskwaliteit. We streven naar goed, gestructureerd onderwijs dat aansluit bij de leerbehoeften van elk kind. De basisvakken taal, rekenen en lezen vormen een stevig fundament voor verdere ontwikkeling. Lezen is van groot belang. We hebben een schoolbibliotheek waar kinderen hun liefde voor boeken kunnen ontdekken. 

Binnen onze school werken experts op verschillende vakgebieden die dit proces begeleiden. Ons team bestaat uit leerkrachten met specialistische kennis en vaardigheden, zoals reken- en taalspecialisten, gedragsexperts en intern begeleiders. Samen zorgen zij ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Deze experts werken nauw samen met de leerkrachten om het onderwijsaanbod continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van de leerlingen. 

Door deze focus op kwaliteit en deskundigheid bieden we een leeromgeving waarin kinderen de kans krijgen om te groeien. 

Tijd voor Talent 


De Oranjerie werkt volgens het unieke onderwijsconcept Tijd voor Talent. Kinderen ontwikkelen zowel bij rekenen, taal en lezen als bij de creatieve vakken hun vaardigheden en ontdekken hun talenten. Kinderen hebben zicht op hun eigen leerproces. 
Op De Oranjerie hebben we een breed onderwijsaanbod. Naast de basisvakken staan de vakgebieden vanuit de pijlers van ons talentonderwijs centraal. Deze pijlers: dans, beeldende vorming, muziek, wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs en skills (wetenschap en techniek) worden gegeven door onze vakleerkrachten. Om deze vakken tot hun recht te laten komen beschikt De Oranjerie over een danslokaal, een muzieklokaal en een Skillslokaal. Daarnaast organiseren we op onze school Talentweken en Samen Na School. Tijdens de Talentweken maken de kinderen kennis met nieuwe vakgebieden en krijgen ze op een andere wijze de kans hun talenten te ontdekken en ontplooien. Bij Samen Na School stellen we kinderen in de gelegenheid elkaar ook na schooltijd te ontmoeten en creatief of actief aan de slag te gaan. 

Wij-School


De Oranjerie is een echte wij-school, waar we oog hebben voor elkaars talenten en samen leren en werken. Successen vieren we samen, en we maken ruimte om talenten te presenteren. Vanuit onze identiteit vieren we belangrijke momenten en delen we deze met elkaar en de omgeving. 
Ouders en verzorgers spelen hierbij een onmisbare rol. Door goed contact en samenwerking tussen ouders, verzorgers en school werken we gezamenlijk aan de groei en het welzijn van ieder kind. Zo bouwen we samen aan een sterke basis voor hun toekomst. 

Veilig leerklimaat


Op De Oranjerie werken we actief met de methode Sociaal Emotioneel Leren (SEL) volgens Van Overveld (2017) en gebruiken we de methode Kwink. We leren kinderen vanaf jonge leeftijd bewust om te gaan met de ik-, jij- en wij-competenties. 

Binnen de school spreken we dezelfde taal en hanteren we de volgende drie afspraken:  

  • Wij zijn goed voor onszelf.  
  • Wij zijn goed voor elkaar.  
  • Wij zijn goed voor onze omgeving.  

Om de sociale veiligheid te waarborgen, monitoren we het welbevinden van onze leerlingen via vragenlijsten van Vensters en Kindbegrip. Leerkrachten observeren de leerlingen van groep 1 t/m 8 en kinderen van groep 5 t/m 8 vullen zelf vragenlijsten in, zodat we een goed beeld hebben van hun sociale veiligheid en welzijn.